Potřebuji řešit Nejčastěji hledáte logo

Potřebuji řešit

Slovo starosty

Slovo starosty - duben 2013

Není tunel jako tunel. Oživme vousaté anekdoty o rádiu Jerevan,které vysílalo různé senzační informace, jež ovšem bylo potřeba uvádět na pravou míru. Například:„Rádio Jerevan hlásí, že Ivan Ivanovič vyhrál v loterii luxusní osobní automobil. “Něco na tom je, ale nebyl toIvan Ivanovič, ale Nikolaj Nikolajevič, nebyl to osobní automobil, ale kolo, a on ho nevyhrál, ale ukradli mu ho. V podobném duchu občas informuje jedno nejmenované lokální periodikum - v poslední době se například objevila zpráva, že místní úřad vytuneloval fondy za 2,5milionu a tyto peníze utratil za různá elektronická zařízení. … a tak jsme položili starostovi pár dotěrných otázek: Skutečně utratí úřad 2,5mil. Kč za tablety pro zastupitele a vývoj software? Proč raději neopravíte silnice?! Jak jste na takový nesmysl přišla? Z článku Tunel za 2,5ml. Kč v Újezdu nad Lesy, který napsal pan Lameš ve Svobodných újezdských listech ... Aha, tak to už ani nemusíte pokračovat... Pravda je jako obvykle dosti odlišná od toho, co se v těchto listech píše. Název článku je mediálně vděčný, ale o žádný tunel se nejedná. Nazákladě výzvy k čerpání dotace zestrukturálních fondů EU na podporu elektronizace úředních agend jsme zpracovali žádost na financování projektu s pracovním názvem eÚjezd, který by měl řešit elekronickou komunikaci občanů s úřadem. Není to trochu utopie? Není. Úřady dnes samy ani nemají přehled, jaké agendy vedou nebo vést mají! Víte kolik se dnes ve veřejné správě zpracovává agend? Agend jekolem 400, činností přes 6 tisíc. Náš úřad z nich zpracovává „pouze“ stovky. Víte, že vedeme evidenci válečných hrobů? V blízké budoucnosti se chystá opravdová revoluce v pojetí státní správy. Přichází nejen základní registry agend, ale i doba, kdy každý úředník a občan bude mít svou datovou schránku. V rámci transparentního výkonu veřejné správy pak bude mít občan přístup k veřejným částem agend a možnost vyřizovat si věci z pohodlí svého domova. Agenda válečných hrobů asi nebude ten nejpraktičtější případ. Souhlasím s Vámi, že není. Chtěl jsem ukázat ten rozměr agend. Uvedu lepší příklad: budete se moci přihlásit k odběru informací ze stavebního úřadu o řízeních v nejbližším okolí Vašeho bydliště. To, co vás zajímá, nebudete muset hledat pouze na úřední desce jako nyní. Často si musíte údaje dohledat na internetu pouze podle katastrálního čísla a teprve pak zjistíte, zda Vás toto řízení zajímá. To je dost komplikované. A další příklad: již více než dva roky máme na webu kopie všech smluv, které například řeší břemena na přípojky. Vytvoříme mapu s fotodokumentací, která propojí informace stavu komunikace před vybudováním přípojky, následně pak se stavem po realizaci. Takto bude umožněna lepší správa a kontrola a případné potíže bude možno včas řešit. To bude zajímavá služba.. a jak s tím souvisejí tablety pro zastupitele? Zastupitelstvo na zasedání projednává materiály, které v papírové podobě, od přípravy až do uvedení do praxe spotřebují „půlku lesa“. V projektu jsme počítali s notebookem nebo tabletem pro každého zastupitele, abychom papírování omezili. Zároveň již nyní řada zastupitelů používá své osobní notebooky a tím se náklady projektu sníží. Vím, že jste říkal, že Rada již svá jednání vede elektronicky. Více než rok již nejsou materiály pro Radu tištěny, ale zasílány elektronicky. Na zasedání jsou elekronicky také projednávány. Navíc všichni jsme použili vlastní počítače či tablety, úřad žádné počítače nepořizoval. eÚjezd bude jiný? Počítá se také s umístěním dvou kiosků (veřejně přístupných počítačů, právě jepodobný k vidění vedle knihovny). Jednoho na úřadě a druhého veřejně 24hodin dostupného v podloubí Polyfunkčního domu. Dále pak chceme elektronickou úřední desku nebo mobilní aplikaci k získávání informací z úřadu, ale i na posílání podnětů k opravám či úklidu. Aplikace umožní také občanům například hlasovat a zapojit se do spolurozhodování v naší MČ. Je to ale opravdu tak velká priorita, že je eÚjezd důležitější, než zalátání rozbité silnice? Ta otázka zní jinak! Ve skutečnosti my ty peníze nemáme, žádáme o ně. Každá grantová výzva se týká určité oblasti. Tato řeší elektronizaci agend, kde těžko můžeme uplatnit naše rozbité ulice. Až bude vypsán grant na rozbité komunikace, věřte mi, že budeme první, kdo o něj zažádá! Pro Újezd je ale i tento projekt přínosem, proto jsme jej zpracovali a o finanční podporu žádáme. Pokud peníze získáme, projdou všichni dodavatelé systému veřejnou soutěží, zcela transparentně a s cílem získat co nejlevnějšího. Výhodou každé získané dotace je, že obec vloží do projektu asi tak jednu desetinu nákladů a ostatní máme šanci získat z EU. V budoucnosti takto budeme žádat o prostředky na kamerový systém, cyklostezky, silnice či části kanalizace. Čekáme, až konkrétní grantové výzvy budou vyhlášeny, protože toto jsou projekty, na které zatím z vlastních prostředků nedosáhneme.Takže eÚjezd není tunel? Rozhodně není. Je smutné, že se opozice tímto způsobem sama definuje a uchyluje se k bulvárním praktikám. Normální jednání a komunikace mezi všemi zastupiteli by nám v Újezdě prospěla stokrát víc. Kromě toho je to informace záměrně zkreslená, tak aby z nás udělala hlupáky. Zastupitelé - tedy i vydavatel onoho periodika - všechny informace znají a hlasovali o nich. Ve skutečnosti se nejedná o vytunelovaný fond, ale o grant vyhlášený právě k tomuto účelu a peníze získané tímto způsobem se na nic jiného použít nedají. Pokud by se použily např. na opravu chodníků,musel by úřad peníze vrátit a byl by ještě dále sankcionován. Nejedná se ani o prostý nákup techniky, to by byla hloupost. Jde nám o to, že teď jemožnost získat grant na něco, co by v budoucnosti musela MČ draze nakoupit za své. eÚjezd je ambiciózní projekt, ale hledí do budoucnosti a rozhodně za to stojí.

Děkuji za rozhovor, L. Černá

RousarPavel.JPG

Související témata: Média a komunikace Úřad městské části


Osoba odpovědná za aktuálnost informací: Roušar Pavel
Published

Přihlášení / Můj účet

Můžete se přihlásit prostřednictvím sociálních sítí.

Kontakt

Úřad městské části Praha 21

Staroklánovická 260
190 16, Praha 9
tel.: +420 281 012 911
fax.: +420 281 971 531
el. podatelna: podatelna@praha21.cz
ID datové schránky: bz3bbxj
IČ: 00240923

Úřední hodiny

PO: 8:00 - 12:00 / 13:00 - 17:30
ÚT: Není úřední den
ST: 8:00 - 12:00 / 13:00 - 17:30
ČT: Není úřední den
PÁ: 8:00 - 12:00

Matrika v případě svatby omezený provoz