Potřebuji řešit Nejčastěji hledáte logo

Potřebuji řešit

  • Životní situace
  • Žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění

Životní situace

Žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění

01. Identifikační kód
02. Kód
03. Pojmenování (název) životní situace
Žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového zabezpečení
04. Základní informace k životní situaci

Oprávněný příjemce není schopen vzhledem k nepříznivému zdravotnímu stavu přebírat svůj důchod a hospodařit s ním.

05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Žádost o ustanovení zvláštního příjemce podává oprávněný prostřednictvím formuláře. Nemůže-li ze zdravotních důvodů tuto žádost podat, může žádost uplatnit osoba, která hodlá být zvláštním příjemcem důchodu oprávněného.

06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Oprávněný příjemce důchodu podává žádost o ustanovení zvláštního příjemce důchodu na Úřadu městské části Praha 21, Odboru sociálních věcí. V žádosti uvede konkrétní jméno osoby, která by měla být ustanovena zvláštním příjemcem důchodu a důvody žádosti. V případě, že oprávněný příjemce není schopen vzhledem ke svému zdravotnímu stavu žádost sám podat, může ji podat i osoba, která si přeje být ustanovena zvláštním příjemcem důchodu. V tomto případě se nevyžaduje souhlas oprávněného, je však třeba doložit vyjádření lékaře o jeho stávajícím zdravotním stavu a neschopnosti přebírat důchod. Podle ustanovení § 32 odst. 2 písm. f) správní řád, ustanoví správní orgán opatrovníka osobám zvlášť těžce zdravotně postiženým, s nimiž se nelze dorozumět ani prostřednictvím tlumočníka nebo prostředníka a z tohoto důvodu nejsou schopni podat vyjádření k řízení o ustanovení zvláštního příjemce důchodu.

Podmínkou je trvalý pobyt v Městské části Praha 21. Účastníky řízení jsou oprávněná osoba a osoba, která se má stát zvláštním příjemcem. Řízení se primárně týká práva oprávněné osoby, tedy osoby, které byl přiznán důchod. Místní příslušnost obce se tedy stanoví podle místa trvalého pobytu poživatele dávky důchodu (dle ust. § 11 odst. 1 písm. d) správní řád).

07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Písemným podáním nebo elektronickým přes uvedený formulář.

08. Na které instituci životní situaci řešit

Vyplněné formuláře je nutné doručit na ÚMČ Praha 21, odbor sociálních věcí, Staroklánovická 260, Praha 9 – Újezd nad Lesy.

09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Občanský průkaz

Platný platový výměr důchodu

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře jsou uvedené níže: Žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění nebo k osobnímu vyzvednutí na ÚMČ Praha 21, Odboru sociálních věcí.
  • žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění.pdf

    žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění.pdf

    Poslední změna: 02. 6. 2025, 13:26:12, velikost: 1.85 MB
  • 12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

    Bez poplatku

    13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

    Dle zákona č.500/2004 Sb., správní řád, v platném znění rozhodne ÚMČ bezodkladně, nejpozději do 30 dnů.

    14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
    15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
    16. Elektronická služba, kterou lze využít

    Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo ID datové schránky: bz3bbxj

    17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

    zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění

    zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení

    zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, vše v platném znění pozdějších předpisů

    18. Jaké jsou související předpisy

    Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, v platném znění

    19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

    Odvolání, které lze podat písemně do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí. Odvolání se podává prostřednictvím ÚMČ Praha 21. Odvolacím orgánem je Magistrát hlavního města Prahy.

    20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
    21. Nejčastější dotazy
    22. Další informace
    23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
    24. Související životní situace a návody, jak je řešit
    25. Za správnost návodu odpovídá útvar
    Odbor sociálních věcí
    26. Kontaktní osoba
    Gramatová Edita
    27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
    2. červen 2025
    28. Popis byl naposledy aktualizován
    2. červen 2025
    29. Datum konce platnosti popisu
    30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace

    Přihlášení / Můj účet

    Můžete se přihlásit prostřednictvím sociálních sítí.

    Kontakt

    Úřad městské části Praha 21

    Staroklánovická 260
    190 16, Praha 9
    tel.: +420 281 012 911
    fax.: +420 281 971 531
    el. podatelna: podatelna@praha21.cz
    ID datové schránky: bz3bbxj
    IČ: 00240923

    Úřední hodiny

    PO: 8:00 - 12:00 / 13:00 - 17:30
    ÚT: Není úřední den
    ST: 8:00 - 12:00 / 13:00 - 17:30
    ČT: Není úřední den
    PÁ: 8:00 - 12:00

    Matrika v případě svatby omezený provoz