Životní situace
Žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění
- 01. Identifikační kód
- 02. Kód
- 03. Pojmenování (název) životní situace
- Žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového zabezpečení
- 04. Základní informace k životní situaci
Oprávněný příjemce není schopen vzhledem k nepříznivému zdravotnímu stavu přebírat svůj důchod a hospodařit s ním.
- 05. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Žádost o ustanovení zvláštního příjemce podává oprávněný prostřednictvím formuláře. Nemůže-li ze zdravotních důvodů tuto žádost podat, může žádost uplatnit osoba, která hodlá být zvláštním příjemcem důchodu oprávněného.
- 06. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Oprávněný příjemce důchodu podává žádost o ustanovení zvláštního příjemce důchodu na Úřadu městské části Praha 21, Odboru sociálních věcí. V žádosti uvede konkrétní jméno osoby, která by měla být ustanovena zvláštním příjemcem důchodu a důvody žádosti. V případě, že oprávněný příjemce není schopen vzhledem ke svému zdravotnímu stavu žádost sám podat, může ji podat i osoba, která si přeje být ustanovena zvláštním příjemcem důchodu. V tomto případě se nevyžaduje souhlas oprávněného, je však třeba doložit vyjádření lékaře o jeho stávajícím zdravotním stavu a neschopnosti přebírat důchod. Podle ustanovení § 32 odst. 2 písm. f) správní řád, ustanoví správní orgán opatrovníka osobám zvlášť těžce zdravotně postiženým, s nimiž se nelze dorozumět ani prostřednictvím tlumočníka nebo prostředníka a z tohoto důvodu nejsou schopni podat vyjádření k řízení o ustanovení zvláštního příjemce důchodu.
Podmínkou je trvalý pobyt v Městské části Praha 21. Účastníky řízení jsou oprávněná osoba a osoba, která se má stát zvláštním příjemcem. Řízení se primárně týká práva oprávněné osoby, tedy osoby, které byl přiznán důchod. Místní příslušnost obce se tedy stanoví podle místa trvalého pobytu poživatele dávky důchodu (dle ust. § 11 odst. 1 písm. d) správní řád).
- 07. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Písemným podáním nebo elektronickým přes uvedený formulář.
- 08. Na které instituci životní situaci řešit
Vyplněné formuláře je nutné doručit na ÚMČ Praha 21, odbor sociálních věcí, Staroklánovická 260, Praha 9 – Újezd nad Lesy.
- 09. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
- 10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Občanský průkaz
Platný platový výměr důchodu
- 11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
- Formuláře jsou uvedené níže: Žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění nebo k osobnímu vyzvednutí na ÚMČ Praha 21, Odboru sociálních věcí.
žádost o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění.pdf
Poslední změna: 02. 6. 2025, 13:26:12, velikost: 1.85 MB - 12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Bez poplatku
- 13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Dle zákona č.500/2004 Sb., správní řád, v platném znění rozhodne ÚMČ bezodkladně, nejpozději do 30 dnů.
- 14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
- 15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
- 16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo ID datové schránky: bz3bbxj
- 17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění
zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení
zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, vše v platném znění pozdějších předpisů
- 18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, v platném znění
- 19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Odvolání, které lze podat písemně do 15 dnů ode dne doručení rozhodnutí. Odvolání se podává prostřednictvím ÚMČ Praha 21. Odvolacím orgánem je Magistrát hlavního města Prahy.
- 20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
- 21. Nejčastější dotazy
- 22. Další informace
- 23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
- 24. Související životní situace a návody, jak je řešit
- 25. Za správnost návodu odpovídá útvar
- Odbor sociálních věcí
- 26. Kontaktní osoba
- Gramatová Edita
- 27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
- 2. červen 2025
- 28. Popis byl naposledy aktualizován
- 2. červen 2025
- 29. Datum konce platnosti popisu
- 30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace